I

I

fredag, juli 04, 2008

vad blir 2008?

Vid årsskiftet 2007 - 2008 fick jag en stark känsla - en känsla som jag inte brukar få, varken vid den sortens årsskifte, eller med den styrkan - av att år 2008 kommer att bli ett bra år. Bra, i betydelsen glatt, konstruktivt, ja allt som vi tycker är gott.

Hittills har detta blivit gruvligt emotsagt. I januari dog, plötsligt, en av de främsta författarna jag vet: John O'Donohue. Min mamma tog ut skilsmässa - något som under omständigheterna blivit traumatiskt för min pappa och yngre bror. Det hon säger stämmer inte alls med verkligheten som jag förstår. Är hon elak eller sjuk i huvudet?? Mina studier har inte alls gått bra - till stor del på grund av familjens omständigheter. Min man har mått psykiskt dåligt. Ekonomin har kapsejsat och vi är beroende av andra. En legendarisk karaktär i familjens bekantskapskrets har hastigt gått bort. Två av mina väninnor har mammor som lider av cancer; hos den ena har det blossat upp igen. En av familjens närmaste vänner diagnosticerades med cancer i flera inre organ nyligen. 

Vad är DETTA??! 

Min känsla vid årsskiftet var inte någon fantasi, som jag drömde om och framkallade - det var något som kom utifrån och tvingade sig på mig och begärde att bli sagt. Så jag sade det. Och det var osant - som jag ser det idag. 

Bra saker HAR hänt. Dessa kommer att bli ljuspunkter som lyser extra starkt mot bakgrunden av det andra jag nämnt. 

-neina

Inga kommentarer: