I

I

söndag, april 22, 2007

Jordens Dag

ALLA DAGAR är Jordens. Vi glömmer det alltid. Tack och lov uppmärksammar vi det EN GÅNG i alla fall! Tag dagen idag (eller dagen då du läser detta, eller en lämplig dag) och SE. Se din plats i kretsloppet, i universum. Se vad vi gör med vår existensförutsättning - jorden. Se med ögonen och med hjärtat.

Jag vill inte predika. Det gör jag inte, eftersom det är min övertygelse att människor själva får komma fram till vad som är viktigt för dem, människor får själva uppleva sina sanningar. Problemet är om de aldrig ger sig hän och vågar uppleva sitt sökande och finnande. Hjärtat är stängt för påverkan. Avtrubbat eller uttråkat.

Sådan var jag en gång. Omständigheter fick mitt hjärta på olika sätt att öppnas och jag upplevde förvirring inför vad jag upplevde, men till slut också visshet. Min visshet är nu en om Kärleken och Livet, om mångfald och samarbete. I denna visshet finns ingen plats för den destruktivitet som människan visar mot Livet som lät människan också att finnas, tillsammans med annat liv; det finns ingent plats för människans kränkande av sin existensgrund.

Detta är min visshet. Därför firar jag Jordens Dag varje dag. (Kärleken övervinner allt, även människors rovdrift. Överlever människan sig själv?)

Floreat, spero
neina

Inga kommentarer: