I

I

onsdag, oktober 31, 2007

Blessed Samhain

Förvisso firar vi det om ett par dagar, men jag hade en liten stilla stund för mig själv ikväll också. Något uppe i varv, något uttröttad, efter en lång och annorlunda dag. Dagen har verkligen gått i Samhains tecken.

Dels för att jag idag fått se så mycket av mänsklighetens baksida, lidandets konsekvenser, det overkliga som ingen tror ska hända just en själv. Dels för att jag idag varit helt avskalad det jag annars stärker mig själv med, det jag närmast uppfattar som en del av mig själv. (Låt mig förtydliga: jag har varit på besök på ett sjukhus, inte för egen del, och sett olika livsöden. Och där har jag fått vara utan mina ringar, triviellt kanske men de är verkligen en del av mig.)

Kom hem till dem jag älskar, och känner starkt att livet är så skört, lyckan är så skör. Det måste finnas något värdigt och konstruktivt sätt att förhålla sig till detta, utan att sopa undan det, utan att äcklas, utan att tappa fokus på det goda - men hur?

Tände tre ljus ikväll. Ett för de levande, ett för mina förlevande, och ett för Gudinnan. Så har jag gjort något.

Floreat
neina

Inga kommentarer: