I

I

måndag, maj 12, 2008

... i vilket vår cirkel nämns, och psalmer.

God kväll,

Förutom att jag har massor av tankar efter en 'föreläsning' med Patricia Tudor Sandahl, ville jag nämna lite om vår senaste cirkelträff, ett halsband, och lite om nya psalmer. Tankarna efter Patricias föreläsning får en egen post. 

Skogsflicka/Tsibele och jag träffades till slut i fredags. Vi hittade en magisk grotta, beströdd med körsbärsblomblad, under skira men livsfulla nya lövverk. Mitt inne i centrala Lund hittade vi detta, en tyst plats för oss själva! Vi diskuterade den kommande dedikeringen, ev. initieringen (längre fram i tiden), och vad vi har kvar att göra inför detta. Vidare diskuterades var vi står med vårt arbete inför dedikeringen. Vi vill inte hasta fram detta, utan det ska få ta den tid det tar så att det blir gjort ordentligt. Vi landade i att fortsätta, och förstärka, vår 'daily practise', och dessutom fokusera på att vara en Practising Pagan alltid, snarare än att göra en stor fantastisk insats då och då bara.  

Jag ser fram emot att be mer, prata mer med Brigid, göra något i Hennes namn varje dag. Bara det var en väldigt inspirerande tanke: att göra något i xxx:s namn varje dag - det blir ett kraftfullt sätt att visa tacksamhet och ge tillbaka, vilket i alla fall för mig är ett stort behov. 

Vidare till nästa ämne: psalmer. Här om dagen, när jag var i en kristen kyrka för att lyssna på Patricia Tudor Sandahl, bläddrade jag i deras psalmbokstillägg, en liten bok som heter Psalmer i 2000-talet. Det som slog mig var, hur många av psalmerna som helt enkelt gick ut på Natursymbolik, Naturkraft, Naturmystik! Någonstans här och där stod ett litet 'Gud' med, oftare 'Ande' i en lite mystisk mening. Där var psalmer som helt gick ut på att meditera över att få kraft från elden, vattnet, stenen, m. m., många psalmer som handlade om glädjen över naturen och hur vi möter Gud i Naturen. Det verkar som om det finns ett mönster... Det verkar som om människor upptäckt sitt behov av att 'reconnect' med naturen, i olika religiösa språkdräkter, men ändå. 

Spännande. 

Framöver ser jag fram emot att skriva om det Patricia sa och lite tankar kring det. Jag vill dessutom visa en bild på ett särskilt halsband, och varför det blivit betydelsefullt. 

Floreat
neina

Inga kommentarer: