I

I

söndag, juli 03, 2011

Svartmåneträff

Denna svartmåne var jag inbjuden att fira med Vanadis Södra på deras svartmåneträff. Innan dess hade jag träffat en av arrangörerna på en solig innergård i Malmö och ätit sushi och druckit rosé och haft väldigt trevliga samtal!



Själva träffen var vid Onsvalakällan utanför Höör. Vi var en grupp om sex kvinnor, i olika åldrar och med olika bakgrund. En del av dem hade träffats förut men inte alla i denna konstellationen. Vi vandrade in i bokskogen, till källan. Sedan kände vi in platsen lite. Vi satte oss i en ring i en öppning en bit bort och vi pratade lite om vad denna träff innebar: Temat var gudinnan Jord, och gåvor. Efter att vi 'öppnat oss' (för att se och höra t ex småfolket, eller Jords budskap) och en kort meditation, sändes vi ut på våra egna vandringar.

Jag tyckte nog att jag hörde och såg världen lite annorlunda just då - som om skogen skimrade lite extra och alla ljud blev lite extra tydliga. Jag fann en plats där jag kände att jag ville stanna och lämna min gåva, och prata lite. Plötsligt kom tårarna. Jag fick ingen lösning på situationen som jag just nu känner är jobbig, men jag fick en meningsfull stund av närvaro. Att bara Vara, där, och då. Där låg också en pinne som fångade min uppmärksamhet, en fin pinne som jag i vanliga fall nog hade tagit med mig. Men just då kände jag: Jag behöver inte äga allting. Den kan ligga här och vara fin.

Vi samlades alla igen i vår cirkel av plädar (fast jag ville sitta i gräset :) ) och samtalade lite om vad vi upplevt och vad det kunde ha för betydelse. Det var så skön stämning, ett så skönt format! Just nu är jag ju lite nollställd vad gäller firanden: har slängt ut mina gamla vanor som inte ger mig något längre, men inte hittat mitt nästa uttryck. Detta kändes enkelt, meningsfullt, Riktigt.

Stort tack till alla ni som var där, och särskilt till arrangörerna, som bidrog så till den varma atmosfären, och som var så bra bollplank för dessa tankar och känslor. Härligt, positivt! Jag ser fram emot nästa träff!

Floreat!
neina

Inga kommentarer: