I

I

måndag, juni 23, 2014

Sommarsolståndet 2014

Vid havet under ett träd.

Årets sommarsolståndsfirande blev ganska speciellt. För det första var jag på ett traditionellt "svenskt" midsommarfirande i en by vid kusten, något för mig nytt och okänt om än vagt bekant. Sällskapet var så trevligt och enkelt, lekfullt, så jag bara följde med.

Själva sommarsolståndets klockslag passerade lite lömskt (som vanligt) mitt på dagen men jag hade ändå förberett en liten ceremoni och en "solkaka" till eftermiddagen. Wynja hade tankar på att komma och vara med men det blev inte. Och det regnade så resten av sällskapet höll sig inne i granngården.

Till slut var vi alltså två personer som begav oss ut för en liten ceremoni. Vi stannade till på en plats nära havet, vi hörde det brusa och kunde se det. Under ett träd, som skydd mot regnet, placerade vi oss. Jag gick cirkeln, öppnade, vi sjöng Frid, sedan mediterade vi en stund till havets ljud. Sedan gjorde vi Lilla Tao och cirkeln löstes. Enkelt och vackert.

Sen - spel, kuddkrig, jordgubbstårta, film, tacos, prat till sent i granngården. Regnet smattrade mot fönsterrutorna, eld i öppna spisen vid matbordet. En perfekt dag.

Idag mera meditation i solen en glänta, senare skogspromenad med Wynja, det var uppehåll precis de minuter vi valde att vara ute! Såklart.

Floreat,
neina

Inga kommentarer: