I

I

fredag, december 01, 2006

Livet i sin storhet och litenhet

Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist. Jag har under tiden fått lov att se livet både i det stora och det lilla perspektivet. Med det stora perspektivet menar jag människa/natur/kultur globalt sett, vad är pengar, varifrån kommer vår mat och våra livsuppehållande medel, även vad vår kultur egentligen ÄR. Med det lilla perspektivet menar jag det som kan hända in en familj, i en släkt - och detta knyter an till det stora perspektivet: vad är det att vara människa? Hur relaterar vi till andra och vad innebär ett gott liv? Vad är ärlighet?

Låt mig för en stund bli något ytlig... Jag saknar HÖSTEN! Jag fick inte alls tillräckligt med höst! Och nu är den slut! Folk började med julgrajor redan i mitten av november!! Nej, jag kände mig berövad något viktigt, snopen och snuvad på Hösten! MERA HÖST behöver jag!!!

Jag firar inte jul, särskilt inte med släkten i år. Jag firar Yule, allt annat är tragg. Jag har aldrig gillat ytligheten, aldrig känt "julstämning" eller gemenskap eller mys. Vintermys, men inte julmys. Yule ser jag fram emot.

Låt oss hoppas att tiden framöver ska bli intressant men inte sorgfylld (jag tänker på min familj). Att vi närmar oss fred på jorden och människor emellan... Att Gudinnan ska respekteras och att varje människa finner sitt eget hjärta och Godheten däri...

Floreat
-neina

Inga kommentarer: