I

I

lördag, mars 24, 2007

Ostara i Gamlarp

Eftersom den astronomiska vårdagjämningen sker lite när den vill kan vi som tyvärr inte har alltför flexibla arbetstider inte parera ögonblicket helt. Hela dagen får bli högtiden. 

Vi var fem stycken som träffades vid en stenring i Gamlarp, en nyrest men verkningsfull. Det var kväll och mörkt. Det hela blev helt improviserat men helt karakteristiskt: en spirande början... Och som en druid sa (bland mycket annat vackert) är det verkligen dags att vi som är Moder Jords barn, som är tjänare av den Kärlek hon står för, står upp för henne. 

Jag tänker mig att det inte bara handlar om 'vanlig miljöaktivism' utan också bara det att vi håller ceremonier, uppmärksammar årstiden, att det hjälper jorden. Åtminstone kändes det så, liksom jag känt flera gånger förut, att Hon blir så GLAD när vi ägnar henne en liten stund. Hennes hjärtslag slog gladare i takt med trummorna, hon skickade glitter och ljussken och starka vindar vid lägliga tillfällen som svar... 

Efter en härlig stund av att komma ihåg hur det EGENTLIGEN är att känna sig levande gick vi in, drack te och diskuterade. Som vanligt så många idéer, så lite tid. Jag påstod att jag inte har tid för annat än livsuppehållande åtgärder just nu, men så är det ju så att det här med jorden faktiskt ingår i "livsuppehållande åtgärder"! 

Vi pratade också om att i takt med att de alternativa rörelserna växer sig starkare och blir något mer accepterade, kommer också motståndet att växa. Och en prästinna sa att vi får inte vara naiva, vi måste vara uppmärksamma eftersom det kan komma påhopp från de mest oväntade håll (något som både hon och jag har smärtsamma erfarenheter av). Något att tänka på. 

Slutligen, denna blogg är faktiskt samma som på min andra blogg (på Lupas) eftersom jag nu har två på ungefär samma tema. Dessa två bloggar skiljer sig faktiskt åt ganska mycket i inriktning, men inte i fråga om detta. Så blev det denna gången. I vanliga fall har den andra en lite mer "allmänpagansk" inriktning (hoppas jag) medan denna bloggen har en mer personlig karaktär. 

Med önskan om en fruktbar vår.
floreat
-neina

1 kommentar:

yrsa sa...

Hej. Ville bara säga att jag läst och att det känns kraftfullt bara att läsa om dig/er/Henne.
Ta hand om dig!