I

I

torsdag, juli 12, 2007

Finding My Feet

Vad SPÄNNANDE det är, att få lite att bita i, saker att fundera över, inspireras av, stötas och blötas med! Emma Restall Orrs bok Living Druidry är en stötesten och inspiration för mig. Jag börjar inse att jag lär mig mer av böcker där jag INTE bara håller med författarens fantastiska insikter som råkar vara mina också... Genom att hon säger saker som jag absolut inte håller med om, måste jag komma på hur jag inte håller med och varför, hur jag tänker och känner istället.

Men, nu handlar det om en sak där jag håller med henne. Ett uttryckssätt hon använde i sin bok var, i förbigående, att hitta sina fötter innan man springer iväg. Och springa iväg är kanske vad jag mest av allt velat: jag ville göra så mycket (du vet, få en fullspäckad 'pagansk cv'), läsa så mycket olika, så mycket utåtagerande. Men andra gången jag läser hennes bok ser jag mer struktur, inte bara poetisk prosa. Hon börjar med att hitta sina fötter, hitta sina rötter, känna - Vara. Hon börjar med att grundligt rota sig, bara vara och framför allt utveckla sin känsel.

Gudarna ska veta att jag är den första som vill, bokstavligt talat, krypa ur skinnet när meditationen gäller att bara känna sin egen kropp, här och nu... Jag vill ju fortsätta med hjärnans ekorrhjul! Men här gäller det att först och främst jorda sig, vara, känna. Såklart. Så fort det började sjunka in, började det hamras in från flera håll! Snubblade över en artikel av Starhawk som talade om 'grounding', som det mest grundläggande och dagliga utövandet. Såklart. Pratade med Skogsflicka, hon nämnde 'sense of wonder', att vara här och nu och ta in hur förundransvärt det är! Likaså samma budskap från min favvo-sida gratefulness.org, att grunden i att kunna vara tacksam genom livet är konsten att vara i nuet och förundras över det.

Nå, summan av kard... av ingefäran, är att jag får börja med att hitta mina fötter. Inga böcker, inga hemsidor, inga diskussioner gör det åt mig. De kan ge inspiration, men grunden (bokstavligt talat!) står jag för själv. Så enkelt - skulle det ta nästan nio år att komma på?!

Floreat
neina

Inga kommentarer: