I

I

lördag, december 18, 2010

...att snart är det Yule...

Så sitter jag då här, i Skottland. Att det är Midvintersolstånd om bara ett par dagar kom plötsligt för mig i år, mitt i flytt och ny praktikplats. Men åh, vad jag älskar denna tiden på året! Och att solen vänder känns särskilt värt att fira just nu: jag tillbringar dagarna nere på sjukgymnastiken i källaren på sjukhuset, så jag ser inte solen varken på väg dit tidigt på morgonen, eller på väg hem fram på kvällen. Här i huset är det enkelglasfönster (!) och ska vi säga, hm, ekonomiska värmeelement. Mitt kontor nu är under dubbla täcken, fullt med värmeljus på nattduksbordet.

Imorgon tänkte vi fira Vintersolståndet med en brasa, massor av ljus, en saftig saffranskaka. På tisdag på själva dagen för solståndet ska vi till vänner på fest, dagen till ära! Det ska bli så roligt!

Det jag funderar på i samband med denna högtid är värdet av att faktiskt ta ut svängarna. Vad jag menar är, att finna sig i - nej, mer än så, att dyka rakt in i - tillvarons ytterligheter. Att inte väja för kyla, mörker, utan leva i det, uppleva det fullt ut. Lagom är bra men vi mår också bra av att besöka gränserna för vår bekvämlighet - rent av utmana dem lite. Att ge sig hän elementen, inte bara titta på gnistrande kyla på gulliga julkort.

Ja, mina fötter gör ont, så de fryser. Ja, jag har svårt att koncentrera mig i kylan och den råa fukten som tränger in överallt (utom under täcket!). Men jag blir faktiskt klarare i mitt tänkande till slut, märker jag. Är det för bekvämt alltid har jag en tendens att dega ihop i sinne och kropp. Så denna vinter reflekterar jag över att utmana min bekvämlighets-zon (översatt från engelska). Återigen kommer jag tillbaka till att Leva Här och Nu, att uppleva och inneha mitt liv fullt ut! Med allt vad det innebär...

Om jag inte hinner skriva mer innan dess, vill jag passa på att önska alla läsare en härlig Midvinterhögtid, hur ni än väljer att tillbringa den! Skriv gärna en rad och berätta om hur ni gör.

Floreat!
neina

3 kommentarer:

Ceriadwen sa...

Glad Yule i efterskott Neina!

Jag var vid vintersolståndet uppe i fjällen på min första skidsemester och utsatte mig för osedvanligt mycket kyla och snö. Brrrr!

Jag blir orolig för dig när du bor sådär, men känner samtidigt igen mig i vad du skriver om att dega ihop sig. :P Det lät som att du hade det riktigt bra vid Yule i alla fall och det glädjer mig. Kram!

Neina sa...

Tack! ÅH vad speciellt, att vara uppe i fjällen vid vintersolståndet... Men jo, kallt kan det vara!

Nej, du behöver inte vara orolig för mig i kylan, det låter ju lite väl dramatiskt, det var mer för att måla upp bakgrunden. Julaftons eftermiddag gick åt till att inhandla ett värmeelement, köpa kol till spisen, och vi hittade lite extra ved också! :D

Ja, vi hade det bra i Yule!
Kram!

Ceriadwen sa...

Haha! Vilken tur att du skaffade extra element, det tycker jag låter bra! Då tänker jag officiellt sluta oroa mig. :D Kram